Mashq Speakers
-
The daily newspaper faces pressing and challenging times on two main fronts; the first is the difficulty in estimating the volume of written material that is sufficient and necessary to complete a full issue before the distribution and layout of that material on the pages. The second is the difficulty, if not the impossibility, of art directing and designing a decent output of the written material within the limits of a tight deadline. In the face of these challenges, it was necessary to deploy novel working methods that make use of modern technologies and seek to provide a solution to these recurring problems and resulting chaos. Hence, the experience of 'Al-Akhbar' newspaper, where we sought to control and provide a cohesive editorial effort, preserve the visual identity of the newspaper, and speed up the execution of its pages in an efficient manner. This formula tried to create the highest level of interaction between visual delight and functionality.
-
تواجه الصحيفة اليومية تحدي الوقت الداهم مما يضعها أمام مشكلتين: الأولى، تتمثل في صعوبة تقدير حجم المادة المكتوبة الكافية والضرورية لإنجاز عددها اليومي، قبل بدء عملية توزيعها على الصفحات. والمشكلة الثانية تتمثل في صعوبة، إن لم يكن في استحالة، توفير إخراج فني لائق لهذه المادة المكتوبة ضمن شروط المدة الزمنية الضيقة. أمام هذا التحدي كان لا بد من الذهاب الى صيغة عمل جديدة تطرح حلاً لهذه المشاكل العالقة والفوضى الناجمة عنها، سيّما وأن الإمكانات التي تقدّمها التقنيات الإلكترونية الحديثة تفتح مجالاً واسعاً للتفكير في حلول لهذه المعضلات. من هنا جاءت تجربة جريدة «الأخبار» والتي كان من نتائجها ضبط وتوفير الجهد التحريري، والحفاظ على الهوية البصرية للصحيفة، وسرعة تنفيذ الصفحات بشكل قياسي. هذه الصيغة التي حاولت أن تخلق تلازماً بين المتعة البصرية وإداء الدور الوظيفي في أعلى مستوياته.
-
Born in Lebanon in 1951. He studied the art of painting and photography, and Arabic language and literature in the faculties of arts and literature at the Lebanese University (1970-1976). He participated with artists Seta Manoukian, Samir Khadaj and Hussein Yaghi in the creation of a professional plastic art atelier in Beirut (1977-1982). He kick-started his graphic design career in the mid-1970s when he started to design political posters, and collaborated with a number of publishing houses to design book covers. He then expanded his activity to the design of magazines, disc covers, logos and others. In 1982, he left for Paris and worked as artistic director for the weekly ‘AlYaoum Assabeh’ (The Seventh Day), which was designed by the artist Ismat Shanbour and later redesigned by Emile Menhem. After returning to Lebanon in 1996, Menhem was active in multiple graphic fields. He worked on the development of the newspaper Al-Nahar and its cultural supplement. He designed a modern template for Assafir newspaper which did not see the light of day. Menhem also contributed to the renewal of a number of Arab newspapers. In 2006, he designed the Lebanese newspaper Al-Akhbar and directed its creative department for seven years. In 2014, he designed Al-Arabi Al-Jadeed newspaper where he works today as its artistic director.
-
وُلد إميل منعم في لبنان عام 1951، ودرس فن الرسم والتصوير واللغة العربية وآدابها في كليتي الفنون والآداب في الجامعة اللبنانية (1970-1976) . شارك الفنانة سيتا مانوكيان والفنانين سمير خداج وحسين ياغي إنشاء محترف للفن التشكيلي في بيروت (1977-1982). بدأ نشاطه الغرافيكي في منتصف السبعينات من القرن الماضي، حيث انخرط في تصميم الملصقات السياسية، وتعاون مع عدد من دور النشر في تصميم أغلفة الكتب، ثم توسّع نشاطه إلى تصميم المجلات وأغلفة الأسطوانات واللوغوهات وسواها. في عام 1982، غادر الى باريس وعمل مديراً فنياً لأسبوعية «اليوم السابع» التي كان قد صممها الفنان عصمت شنبور وأعاد منعم تصميمها لاحقاً بشكل جديد. بعد عودته الى لبنان في 1996، نشط في حقول غرافيكية متعددة حيث عمل على تطوير جريدة «النهار» وملحقها الثقافي، وأنجز تصميماً حديثاً لصحيفة «السفير» لم يرَ النور، كما ساهم في تجديد عدد من الصحف العربية. في 2006، صمم جريدة «الأخبار» اللبنانية وأدار قسمها الفني لمدة سبع سنوات وفي 2014 صمم صحيفة «العربي الجديد» والتي ما زال يشغل موقع مديرها الفني.