Mashq Speakers

  • We witness today a surge in Arabic type-design. For many years one could notice widespread interest in this domain among young Arab graphic designers. There came a time when if a fresh graduate is asked where does her or his design interest lie, the answer will immediately be: Arabic type. Yet noticeable today also is an effort in parallel by members of the same young generation in dealing with Arabic calligraphy. Arabic type design has started steering away from traditional practices since several decades, I am glad to have been part of it. But no similar effort was put in introducing new forms into inherited traditional calligraphic styles. Today one can observe over social media widespread examples in such a direction too. Soon, this double innovative effort will be rejuvenating Arabic script, contributing to both disciplines creating what I had labeled as ‘the spring of Arabic typography’.
  • في السنين التي مرّت، كنّا اذا ما سألنا أي خرّيج جديد عن المجال الذي يهمه في تخصصه أجاب فورًا الحرف العربي، ورغم ان هذه الاجابة كانت تتّسم أحيانا بشيء من الحماس السطحي، إلا أننا نجد أنفسنا امام ظاهرة ملفتة وهي الازدياد الكبير في عدد مصممي الحروف الطباعية. وعلى خط مواز، يجدر الإلتفات أيضًا إلى الجهود غير المسبوقة في تناول أساليب الخط العربي اليوم من قبل نفس الجيل الشاب. وحيث ان الابحار بتصميم الحروف أخذ يغادر الممارسات التقليدية السابقة في الاعتماد على الخطوط الموروثة كمنطلق لتصميم الحروف الطباعية، إلا أن الخطوط نفسها لم تكن تلاقي نفس نوع الإهتمام في إدخال التجديد إلى الأساليب الموروثة. وها نحن اليوم نرى محاولات كثيرة وملفتة في مثل هذا الاتجاه. وبهذا تكون مجهودات التجديد في أنماط الكتابة العربية - الخط المكتوب والحرف المطبوع - تدخل في مرحلة مفاجأة لا بد أن تتوّج بتجديد عام للكتابة العربية، وكون الجيل الشاب هو الذي يتولى هذا النقلة رفعت عليها لافتة «ربيع الحرف العربي».
  • Kameel Hawa draws, paints, sculpts and designs. He creates fonts and projects words into art pieces. He dabbles in photography, and experiments with screen prints and other art forms. Two of his fonts have won the TDC award of typographic excellence.
    An autodidact artist, he recently became best known for his typographic sculptures: the monument of Beirut, the tribute to his alma mater AUB, and the eight interpretations of the word Fann (Arabic for Art) have drawn particular praise and acclaim.
    An accomplished designer, Kameel founded AlMohtaraf, a regional graphic design house over three decades ago. Recognized to have left an impact on the Arab design scene, known for combining aesthetics with modern design solutions, inspired by indigenous needs and values.
  • كميل حوّا يرسم، يصمم، يعيد صياغة الكلمات فيحولها منحوتات مبتكرة. من أوائل مصممي الحروف الطباعية الذي خرج عن القواعد التقليدية جاعلًا تصميم الحروف رحلة في جمالية الشكل، جمالية تتجانس مع أنماط العصر الحديث دون أن تفقد علاقتها بتراثها. وقد فاز بجائزتين من نادي كبار مصممي الحروف TDC في نيويورك. لم يدرس كميل حوّا الفن بل قام بتنمية مواهبه وكفاءته بنفسه. وإلى جانب أعماله الفنية الجميلة، إكتسب سمعة واسعة لأعماله التيبوغرافية ومنها مجسّم بيروت وقراءاته الثمانية لكلمة «فن» والأحرف الأولى لجامعته AUB بالعربية، ومؤخراً مجسم المركز الثقافي العالمي «إثراء». وكمصمم قدير، أسس منذ أكثر من ثلاثة عقود دار المحترَف المشهود لها بالدور الريادي في رفع مستوى تناول فن التصميم، جامعة الذائقة العريقة بأساليب وقواعد التصميم المعاصرة، مراكمة عبر السنين تراثًا ثرياً من الأعمال لشعارات الشركات والكتب والمجلات والتي تمتاز جميعها برقي الأسلوب وجدّة الأفكار.
sponsors
  • gold
    • commercial
  • silver
    • glyphsapp
    • type-together
  • brass
    • rosettatype
    • istype
    • koein
    • morcoskey